Flemming Johannesen

Kort om

Flemming Johannesen arbejder i dag som Executive Partner hos IBM, men har benyttet Dahl & Kjærgaard til rekruttering i sin tid som SVP hos både Nykredit og FDC

Jeg sætter pris på grundigheden…

I sine år hos Nykredit skulle Flemming Johannesen finde den slags IT specialister, der altid er rift om. 

– For det første er Dahl & Kjærgaard gode til at finde de IT-specialister, vi har brug for. Det er naturligvis det vigtigste. Men den løbende dialog og engagementet hos Dahl & Kjærgaard er også noget særligt. Når man har lavet en aftale, så holder den på alle parametre – også selvom det måske trækker ud med at finde profilen.

– Jeg oplever en grundighed og god struktur i processen, som jeg virkelig sætter pris på. De er på opgaven og informerer mig løbende, hvordan det går med potentielle kandidater. Deres involvering er virkelig god før, under og efter et rekrutteringsforløb. Der er også en forventningsafstemning, som jeg kun kan anbefale, at flere går op i, når man skal skabe en relation, der skal holde i flere år!

– I mine øjne har Dahl & Kjærgaard en rigtig god evne til at sætte sig ind i virksomhedens kultur og bruger dette aktivt, når de matche de potentielle kandidater, der passer bedst til kulturen. Det er ekstremt vigtigt, og bliver nok endnu vigtigere fremover, hvor vi skal kigge mere ud i verden for at finde de bedste kandidater.

– Jeg har også brugt Dahl & Kjærgaard i mine år som udviklingsdirektør hos FDC, hvor jeg ud over IT-specialister også skulle bruge IT-arkitekter og mellemledere til ledergruppen. Generelt vil jeg fremhæve deres evne til at rekruttere dygtige IT- og finansfolk, hvor jeg oplever, at de har fingeren på pulsen og ved, hvor de dygtige folk er – og hvordan de skal motiveres til at flytte. 

Den nye Brand Manager

Da Annette Johannesson begyndte som HR Director Nordic hos Estée Lauder, skulle et af de største brands have en ny Brand Manager. Hurtigst muligt.

– Rekrutteringen af den Brand Manager sammen med Dahl & Kjærgaard er stadig en af de rekrutteringer, som jeg har været mest tilfreds med, og jeg har lavet en del igennem årene. Og det er ikke bare noget, jeg synes. I dag er personen højt placeret i den globale organisation.

– Jeg har tidligere arbejdet med headhunting og ved, at jobbet kræver grundighed og engagement – det leverer Dahl & Kjærgaard på. Læg det sammen med deres brancheerfaring, så er de et oplagt valg som rekrutteringspartner. Et rekrutteringsforløb med dem er sparring i øjenhøjde i en åben og stramt styret proces, hvor en spade er en spade. De giver altid et ærlig svar på alle spørgsmål. 

– Jeg tror, at flere større virksomheder tager deres rekruttering In-house, fordi de eksterne konsulenter i virkeligheden ikke forstår, hvad der er, vi vil have. Men det gør Dahl & Kjærgaard. Jeg oplever dem på mange måder som en kollega, der blot sidder på en anden matrikel, som man kan have en åben og ligeværdig dialog med. 

– Ud over at forstå vores behov og forretning, så forstår Dahl & Kjærgaard også kandidaterne. De har en god test, men nok så vigtigt, har de en stabilitet og en viden om vores branche, som gør, at når jeg ringer til Dahl & Kjærgaard og skal bruge en kandidat, så ved jeg, at jeg kan stole på dem og ikke skal starte forfra hver gang. 

– Og så skal de have ros for deres engagement! I min tid hos Estée Lauder fandt de dygtige salgsprofiler og mellemledere, det har altid handlet mere om at levere på opgaven end at få lukket salget.

Annette Johannesson

Kort om

Annette Johanneson er i dag Head of HR Services hos Total, men brugte i sin tid som HR Director hos Estée Lauder Dahl & Kjærgaard

Torben Tolstøj

Kort om

CEO i People Test Systems

Eksperter i at forstå og bruge tests

Ifølge Torben Tolstøj, CEO i People Test Systems, der udvikler personligheds- og intelligenstests, er Dahl & Kjærgaard en af de virksomheder, som går en ekstra mil for at forstå og arbejde med testværktøjerne for et optimalt match mellem kandidat og virksomhed.

– Vores samarbejde med Dahl & Kjærgaard går 20 år tilbage, og derfor tør jeg godt sige, at de har en særlig evne til at forstå virksomheder og deres kultur. Vores tests hjælper naturligvis med at udrede, strukturere og dokumentere de vigtigste data hos en kandidat. Men Dahl & Kjærgaard er reelt så gode til at forstå og bruge vores tests, at vi tit henviser vores kunder til dem, hvis de søger professionel search. 

– Det særlige ved vores samarbejde er, at det er baseret på tillid og ligeværdighed, også selvom det er et kunde- og leverandørforhold. Vi respekterer hinanden, og kan sige tingene ligeud og skaber værdi for hinanden. Det er helt unikt, tror jeg. 

– Nu løser en test ikke alle udfordringer ved rekruttering, men den minimerer risikoen for fejlansættelser betydeligt. Én ting er, at en kandidat har flotte karakterer og et imponerende cv, men det er ikke altid ensbetydende med, at vedkommende forstår tingene og kan sætte sig ind i komplekse problemer – hurtigt. Det viser testene, og testene viser naturligvis også, hvis kandidaten er overkvalificeret. 

– De sidste 5-6 år er efterspørgslen efter intelligens- og færdighedstest steget, fordi det kan være svært at gennemskue kandidaternes reelle færdigheder, og fordi fejlansættelser er så utroligt dyre. Men her kan man trygt stole på, at Dahl & Kjærgaard har styr på testen og analysen af kandidatens personlighed og færdigheder. 

”Jeg blev helt klart skarpere på mig selv…”

I forløbet, hvor Morten Bentzen skifter telebranchen i Telia ud med fitnessverden i Fitness World, har han flere samtaler med Dahl & Kjærgaard. Her oplever han en oprigtig interesse for ham, ikke kun som kandidat, men også som menneske. 

Forløbet ender godt nok med, at det bliver et andet headhunterbureau, der får ham til Fitness World. Men det var måske ikke sket, hvis ikke Morten Bentzen med egne ord, var blevet klogere på sig selv, sine evner, værdier og hvad han egentlig brænder for i samtalerne med Dahl & Kjærgaard.

– Jeg oplevede en oprigtig interesse i mig som person og ikke kun som en kandidat, der er forretning i. Dahl & Kjærgaard brugte langt mere tid på mig, end jeg har oplevet før. Og de brugte den tid, der skal til for at finde ud af, hvilke værdier du har, dine drømme, hvad du brænder for, hvad du er rigtigt god til – og de tænker ud af boksen, når de guider dig til, hvordan dit næste drømmejob kan se ud.

– Da jeg får sat ord på alle de input og indtryk jeg får, indser jeg, at jeg ikke længere skal være i telebranchen. Jeg har mødt andre headhuntere, der som det naturligste ville have mig ind i andre virksomheder i telebranchen. Men tiden var kommet til at kigge ud af boksen og ind i en ny branche. 

– Dahl & Kjærgaard plantede et frø i mig, som førte mig en anden vej, end jeg havde troet. Med deres tålmodighed og oprigtige interesse, fik de mig til at indse, at jeg brænder for ”operations” og ”entrepreneurship” i den model, som min nye arbejdsgiver står for med bl.a. vækst uden for landets grænser. Dahl & Kjærgaard har med deres engagement og åbne tilgang til mennesker sikret sig, at vi mødes igen.

Morten Bentzen

Kort om

I forløbet, hvor Morten Bentzen skifter fra adm. dir. i Telia til adm. dir. i Fitness World oplever Morten en sparring, der åbner hans øjne for at gå nye veje.

Annette Otto

Kort om

Annette Otto er SVP for People, Brand & Sustainability i ATEA og i Dahl & Kjærgaards advisory board

Sådan kommer Dahl & Kjærgaard til at præge rekrutteringsbranchen i fremtiden

Som medlem af Dahl & Kjærgaards advisory board er Annette Otto med til at udtænke fremtidsscenariet for rekrutteringsbranchen – og hvilken rolle Dahl & Kjærgaard skal spille i den. 

– Der er to veje, Dahl & Kjærgaard kan gå for at forny og revitalisere rekruttering. For det første er der ideen med at få virksomheder til at se mere holistisk på deres behov og human capital. Når en virksomhed f.eks. mister den dygtige medarbejder ”Hans”, så skal de ikke straks tænke, at de må ud og finde en ny ”Hans”. Så er tiden måske inde til at tænke i nye processer, uddelegere opgaver og anvende digitale løsninger for at få løst Hans opgaver – måske endda bedre, hurtigere og billigere end før!

– Den anden vej handler om datadrevne løsninger. Vi skal blive bedre til at analysere og bruge de digitale spor, alle efterlader på nettet. Bruger vi de data rigtigt, kan vi screene og finde de profiler, der både har kompetencerne, kapaciteten og personligheden, der matcher konkrete behov og kulturen i en virksomhed. Den digitale platform åbner også for datamining, hvor vi kan screene kandidater unbiased. Altså lave case-baserede søgninger, hvor man ser bort fra køn, alder og nationalitet og lader løste cases blive søgekriteriet til at screene kandidaterne. I dag bliver alt for mange dygtige kandidater sorteret fra på deres CV.

– Den rekrutteringsvirksomhed, der kan forene den holistiske tilgang til human capital kombineret med datamining til at finde de bedste kandidater hurtigst og bedst muligt, kommer til at præge rekrutterningsbranchen i fremtiden!